Regie |
KHAVN |
Darsteller |
Lilith Stangenberg , Khavn, Lav Diaz, John Lloyd Cruz |
FSK |
unbekannt |
Produktionsland |
Phillipines/Germany |
Jahr |
2024 |
Verleih |
Rapid Eye Movies |
Kinostart |
— |
Länge |
73 min |
Audioformat |
— |
Untertitel |
— |
Bildformat |
4:3 |
Framerate |
— |
2D/3D |
2D |
ENGLISH: Inspired by José Rizal’s unfinished third novel, Rizal’s MAKAMISA: Pantasma ng Higanti is a hand-colored 35mm silent film about the fragmented colonial history of the Filipino people.
Set during the surreal turn of the 20th century during the tumultuous transition between Spanish and American colonial powers, the film draws on disconcerting allegorical imagery to deconstruct and reimagine Filipino history and society through the lens of three main characters — the sad Filipino poet Simoun Rizal [John Lloyd Cruz], the evil Spanish priest Father Agaton Damaso [Khavn], and the American madwoman Sisa Bracken [Lilith Stangenberg].
A hallucinatory odyssey shot in 7 days on 99 rolls of expired 35mm Fuji, the film was hand-processed in a bathtub in Manila —before being color-tinted & toned to appear as a malevolent ghost from early 20th century cinema. Featuring a cameo by Lav Diaz as the angriest Christ in the world and a tropical-futuristic soundtrack by David Toop and Khavn & The Kontra-Kino Orchestra.
DEUTSCH: Inspiriert von José Rizals unvollendetem dritten Roman, Rizals MAKAMISA: Pantasma ng Higanti ist ein handkolorierter 35-mm-Stummfilm über die fragmentierte Kolonialgeschichte des philippinischen Volkes.
Der Film spielt um die surreale Wende zum 20. Jahrhundert, während des turbulenten Übergangs zwischen den spanischen und amerikanischen Kolonialmächten, und bedient sich beunruhigender allegorischer Bilder, um die philippinische Geschichte und Gesellschaft durch die Linse dreier Hauptfiguren - den traurigen philippinischen Dichter Simoun Rizal [John Lloyd Cruz], den bösen spanischen Priester Pater Agaton Damaso [Khavn] und die amerikanische Verrückte Sisa Bracken [Lilith Stangenberg] - zu dekonstruieren und neu zu imaginieren.
Eine halluzinatorische Odyssee, die in 7 Tagen auf 99 Rollen abgelaufenen 35-mm-Fuji-Materials gedreht wurde. Der Film wurde in einer Badewanne in Manila von Hand bearbeitet, bevor er gefärbt und getönt wurde, um wie ein bösartiger Geist aus dem Kino des frühen 20. Jahrhunderts. Mit einem Cameo-Auftritt von Lav Diaz als wütendster Christus der Welt und einem tropisch-futuristischen Soundtrack von David Toop und Khavn & The Kontra-Kino Orchestra.