Regie |
Alexander Kluge |
Darsteller |
Helge Schneider, Heiner Müller, Galina Antoschewskaja, Peter Berling |
FSK |
16 |
Produktionsland |
Germany |
Jahr |
2018 |
Verleih |
Rapid Eye Movies |
Kinostart |
20.06.2019 |
Länge |
90 min |
Audioformat |
— |
Untertitel |
Deutsch |
Bildformat |
— |
Framerate |
— |
2D/3D |
2D |
ESSAY Nach über 20 Jahren kehrt Alexander Kluge auf die Kinoleinwand zurück. Sein fröhlicher Klagegesang verbindet die Slums von Manila mit Elvis Presley und King Kong. Wenn Heiner Müller über den Mond sinniert, Helge Schneider über die Orchestrierung des Alls und Peter Berling über den militärischen Nutzen von Löwen, befindet man sich mit großer Wahrscheinlichkeit in einem Film von Alexander Kluge. Er verknüpft, so assoziativ wie spielerisch, den G20-Gipfel mit dem Zirkus, elektrischen Elefanten und blauen Monden. Der Film entstand in Kooperation mit dem philippinischen Kino-Rebell Khavn, Ausschnitte aus seinem Film Alipato – The Very Brief Life of an Ember geben den Sound des Essays vor. (Filmfest Hamburg)
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Now here is a meeting of cinema minds and concepts probably nobody had ever thought about! On the one hand, the beyond-Tropicália surreal, wild, ecstatic universe of Khavn de la Cruz, the Philippines' internationally most venerated underground filmmaker – an IFFR regular always easy to spot due to his exalted sense of style. On the other, the Frankfurt School dialectics of Alexander Kluge, self-proclaimed arrière-guard eternal of 1960s modernist moviedom, Gandalf of all essay cinema.
For Happy Lamento, Kluge mixed some of his weirder TV skits on electricity, the circus, revolution and early cinema (featuring Fassbinder-regular Peter Berling, theatre genius Heiner Müller, and DaDaism's last man standing, Helge Schneider, among others) with some of the more outrageous scenes from Khavn’s 2016 Ang Napakaigsing Buhay Ng Alipato. Some 2017 G20 shots of Merkel and Trump et al inject the already heady brew with current affairs urgency. Expect the unexpected!
(IFFR)